Simulatieonderwijs in SimZones

Simulatieonderwijs biedt zorgprofessionals een veilige en realistische omgeving waarin zij kunnen leren door te doen. Door realistische praktijksituaties na te bootsen, kunnen deelnemers hun vaardigheden oefenen, de samenwerking versterken en feedback ontvangen zonder risico voor de patiënt. Zo groei je in vakbekwaamheid en draag je bij aan een betere teamprestatie.

Indeling in SimZones

Het internationaal erkende SimZones-model is een gestructureerd systeem om simulatieonderwijs te organiseren. Het maakt voor deelnemers, trainers en organisaties inzichtelijk welk type simulatieonderwijs en feedbackmethode past bij welk niveau en hoe simulatie effectief kan worden ingezet, afhankelijk van het leerdoel. In het METS Center richten we ons op de positieve leerervaring voor de deelnemer en welke rol je speelt als trainer.

Feedbackmethoden

Het SimZones-model start met een Zone 0 (aanleren van eenvoudige  basisvaardigheden met auto-feedback). In onze simulatie- en vaardigheidstrainingen ligt de focus op de SimZones 1–3, waarin leren en ontwikkelen centraal staan en waarbij we de volgende feedbackmethoden inzetten:

  • Directieve feedback
  • Pendleton
  • Learning Conversation
  • DAA-structuur

SimZone 4 gaat over de transfer van het geleerde naar de praktijk. Hoe ga je bijvoorbeeld om met debriefing na kritieke gebeurtenissen en reflectie op resultaten? Hoe bevorder je het teamleren in jouw praktijk?

Zelf aan de slag met simulatieonderwijs?

Wil je met je eigen collega’s aan de slag met simulatieonderwijs binnen jouw organisatie, wil je extra begeleiding van een van onze trainers op jouw locatie of zoek je een specifieke training die past bij jouw leerbehoefte? Bekijk ons programma- en trainingsaanbod of neem contact met ons op voor persoonlijk advies.