1. Pendleton

Pendleton biedt een gestructureerde manier om feedback te geven en ontvangen. Het doel is om feedback veilig, positief en leergericht te maken. Zo ontstaat een dialoog waarbij de cursist actief reflecteert en zelf richting geeft, terwijl de instructeur ondersteunt en aanvult.

We passen Pendleton toe direct na een simulatieoefening waarbij deelnemers een casus hebben doorlopen. Het werkt goed bij complexe vaardigheden waarbij zowel technische als communicatieve aspecten worden beoordeeld.

2. The Learning Conversation

We leren instructeurs hoe ze tijdens het observeren van een scenariotraining de niet-technische vaardigheden kunnen bespreken volgens de Learning Conversation (LC). Hierbij kijk je samen terug naar de teamprestatie. De groep bepaalt de agenda, samen met de instructeur. Gezamenlijk analyseer je en bespreek je de goede punten en de verbeterpunten. Hierbij zijn gedachteframes belangrijk.

Advocacy and Inquiry

De instructeur kan advocacy en inquiry inzetten als gespreksopener om zijn eigen observatie op een niet veroordelende manier te bespreken. In deze methode ligt de nadruk op het observeren van gedrag en het vanuit nieuwsgierigheid ontdekken wat ten grondslag ligt aan specifieke gedragingen.

3. DAA-debriefingstructuur

De DAA-structuur (Describe – Analyze – Apply) die binnen EuSim trainingen wordt gebruikt, maakt de debriefing gestructureerd, veilig en leergericht. DAA biedt deelnemers en instructeurs een duidelijk raamwerk:

  1. Describe – wat gebeurde er?
  2. Analyze – waarom gebeurde dat zo?
  3. Apply – wat nemen we mee naar de praktijk?

Die voorspelbaarheid verhoogt het gevoel van veiligheid, waardoor deelnemers meer durven delen. De flow van DAA (eerst feiten, dan redenering en daarna vertaling naar gedrag en praktijk) voorkomt dat debriefings ontaarden in een “foutenanalyse” of subjectieve oordelen. Hierdoor blijft het gesprek constructief en niet-defensief.

DAA volgt wat we weten uit onderwijskunde en human factors. Het ondersteunt dus zowel reflectie als transfer of training. De DAA-structuur biedt beginnende faculty-leden houvast. Tegelijk is er voldoende ruimte voor ervaren debriefers om aanvullende technieken in te zetten, zoals advocacy & inquiry, het verkennen van frames en het onderzoeken van de teamprestatie.