Wederzijds leren tijdens CRM trainingen Medisch Centrum Zuiderzee

2 februari 2017

Er is een manier om als team beter samen te werken en daarmee een verbeterde patiëntveiligheid te realiseren. Menselijke factoren zijn verantwoordelijk voor 65% van de onbedoelde schade aan patiënten en hierin spelen niet-technische factoren zoals gedrag, communicatie en samenwerking een grote rol. Steeds meer ziekenhuizen zien daarom het belang in van het trainen op deze ‘non-technical’ skills’. Zo ook het Medisch Centrum Zuiderzee uit Lelystad die de training ‘Patiëntveilig werken met behulp van CRM’ hebben gevolgd bij het METS Center. Een bijzondere training waarin de cursisten niet alleen leerden van de trainers, maar de trainers ook leerden van de cursisten.

Alle 48 medewerkers van de SEH van het Medisch Centrum Zuiderzee hebben de CRM training in de simulatie SEH van het METS Center tijdens 8 trainingsdagen doorlopen. Tijdens de training kregen de cursisten inzicht in de 15 CRM principes (Klik hier voor de 15 CRM principes) en reflecteerden op hun functioneren naar aanleiding van hun prestaties. Vervolgens zochten ze samen naar verbeterpunten.

Het was een training waarin veel verschillende scenario’s aan bod kwamen; kinderen & volwassenen maar ook laagcomplex & hoogcomplex. Tijdens de training werden ook scenario’s geoefend die zelf waren ingebracht, de cursisten waren hierdoor erg actief en stonden open voor feedback.

De training is multidisciplinair: elke trainingsdag was er een volledig team aanwezig bestaande uit 5 verpleegkundigen en 1 eerstehulparts. De kracht van deze training is dat mensen uit hun eigen werkomgeving treden en op neutraal terrein met elkaar verdieping geven aan hun professionele gedrag.

‘Ik heb geleerd dat ik vaak erg coachend ben terwijl de situatie soms behoefte heeft aan iemand die zegt waar het op staat’ – Verpleegkundige SEH Medisch Centrum Zuiderzee

Omdat de onderwerpen van de scenario’s ook daadwerkelijke issues zijn in de beroepspraktijk, werd er niet alleen gereflecteerd op het functioneren tijdens een scenario, maar werden er ook praktische oplossingen gezocht in de dagelijkse beroepspraktijk. Dat laatste was ook voor de trainers van het METS Center nieuw en leerzaam. Het was voor iedereen interessant om te zien dat de cursisten tijdens de training gemakkelijker durfden te zeggen waar het op staat. Effectief communiceren is één van de belangrijkste CRM principes en daar hebben de cursisten aantoonbaar stappen in gemaakt tijdens de trainingsdag.