Spaarne Gasthuis maakt kennis met CRM

19 december 2016

Afgelopen week bezocht een team van artsen van het Spaarne Gasthuis het METS Center voor een eerste kennismaking met CRM. Patiëntveilig werken met behulp van CRM is een nieuwe training in het METS Center die deelnemers bekend maakt met CRM (Crisis Resource Management) ofwel niet de technische vaardigheden in de zorg. Deelnemers worden actief uitgedaagd  dit in simulatie scenario’s toe te passen.

Als een zorgprofessional wordt gevraagd om zijn protocollen of werkafspraken op  te noemen dan is dit geen probleem: er is genoeg kennis! Echter, het toepassen van deze kennis in dagelijkse samenwerkingsprocessen levert niet altijd het gewenste resultaat.

En dat terwijl in de dagelijkse beroepspraktijk wordt aangenomen dat zorgprofessionals altijd en in alle situaties effectief kunnen samenwerken. Maar effectief samenwerken in acute- en niet acute situatie is niet altijd vanzelfsprekend; het vraagt om continue aandacht en inzicht.

Het doen van aannames, onjuiste verwachtingen of gewoon te druk zijn met andere zaken kunnen effectieve samenwerking belemmeren, en worden ook wel human factors genoemd. Deze menselijke factoren die de transfer van onze kennis naar effectief samenwerken  verstoren, kunnen incidenten tot gevolg hebben.

Patiëntveilig werken met behulp van CRM is dé training die inzicht geeft in dit soort processen en die je voorbereidt en tools geeft om in de dagelijkse situatie deze samenwerkingsprocessen te optimaliseren. Termen als speak up, of 10 seconds for 10 minutes en close the loop krijgen in deze cursus handen en voeten.

Voor wie? Alle zorg professionals in de gezondheidszorg van acute en niet acute afdelingen.

Meer informatie over de training en de cursusdata vind je hier.